Her får du de 7 vigtige trin, hvis der skal planlægges firmafest hvad enten det er en julefrokost, sommerfest eller en tredje fest.
Det bliver alle tiders forrygende firmafest, hvis det gribes struktureret an!
Følg guiden og glæd dig til at forkæle dine gæster. Her er masser af tips, tricks og gode konkrette idéer og forslag til dig.
Indhold
Forberedelse er vejen til den gode fest – og så er det underordnet, om det drejer sig om julefrokost, firmafest eller sommerfest.
Guiden kan bruges til firmafester men egentlig til alle slags fester, da det er de samme 7 elementer, der skal styr på.
Her er vores syv trin til planlægning af den vellykkede firmafest
- Temaet – En fest har altid et overordnet tema, om det så er meget synligt eller ej. Man kan selvfølgelig også gå all in og arrangere en decideret temafest. Vi giver konkrete eksempler.
- Optakten – For at der skal komme gæster til festen, skal der invitationer ud. Men hvordan skaber man opmærksomhed på bedste vis?
- Underholdning og aktiviteter – Det er ofte festens særlige indslag, man husker. Vi kommer med en række forslag og idéer
- Find sted – De ydre rammer omkring festen er vigtige. Skal festen holdes i firmaet eller i festlokaler ude i byen måske endda en overnatning?
- Mad og forplejning – Der skal være noget godt for ganen og halsen til alle gæster.
- Alkohol og fest – Firmafester og julefrokoster i Danmark har tradition for at indeholde store mængder alkohol. Vi opvejer fordele og ulemper ved traditionen og giver forslag til at finde balancen
- Vurdér risikoen – Arbejdspladser er i dag meget påpasselige omkring risikoen, når de arrangerer fest. Der er da også vigtige punkter at overveje.
Vi guider dig på vej, så dine gæster bydes på en fest, de sent vil glemme. Hvad enten det er et mindre event eller Danmarks største firmafest, så er dette din tjekliste for at skabe rammer om en fest, der vil gå over i historien.
Firmafest, julefrokost eller sommerfest – Sådan kommer du i gang
Når man skal planlægge firmafest er der mange ting at have for øje. Derfor anbefaler vi, at man griber det hele struktureret an. Her får du idéer og inspiration til at arrangere en fantastisk firmafest, julefrokost eller sommerfest – for alle deltagere og alle aldre.
Vælg tema for firmafesten: Julefrokost, sommerfest eller? (Trin 1)
Når man holder fest og firmaevent, drejer det sig oftest enten om en firmafest, julefrokost eller sommerfest. Dette giver en række muligheder for at præge festlighederne i den helt rette retning.
Man kan gribe sin firmafest traditionelt an eller tænke ud af boksen. Det kan også være en kombination, hvor alt egentlig synes at være, som det plejer – men så sker der pludselig et eller andet, som ændrer billedet markant.
Fælles for julefrokoster og firma sommerfester er som regel, at man snart går på ferie, når festen afholdes – nogle gange er sommerfesten også en “velkommen tilbage” fest i August.
Vær opmærksom på at folk har forskellige motivationer ift. festen. Der er dem, som har det med at blive hængende til langt ud på natten – og så er der dem, der faktisk har det fint med at tage hjem umiddelbart efter programmet er færdigt.
- Den gode arrangør af en fest tænker ind, at alle deltagere skal have nogle hyggelige timer. Man bør derfor sigte på at ramme et sted imellem det helt vilde og det mere rolige.
Husk dog at der også er medarbejdere, som næsten lige meget hvad der bliver arrangeret, ikke ønsker at deltage.
Denne gruppe er tit ikke til for “meget gang i gaden”, så hvis man som arrangør prøver for meget at ramme et tema til den gruppe, risikerer man også at udvande festen for dem, som gerne vil deltage.
Sommerfesten for firmaet- Idéer og inspiration!
En firma sommerfest kan både finde sted udendørs og indendørs med det rette program. Man gør klogt i både at have en plan A og en plan B, hvis firmafesten også skal foregå under åben himmel. Intet skal komme i vejen for den vellykkede firma sommerfest – heller ikke en omgang dansk sommerregn!
Man kan jo godt holde en firma sommerfest indendørs. Vejret er en afgørende faktor for udendørs arrangementer. Man bør derfor tænke regnvejr og blæsevejr ind, hvis man har planer om at rykke udendørs.
Sommerfesten er mindre præget af traditioner end den danske julefrokost. Dette giver nogle lidt bredere muligheder for at planlægge en firmafest i rammer efter helt eget valg.
Når det nu er sommer – hvorfor så ikke skrue op for temperaturen med en temafest, som fandt den sted under sydligere himmelstrøg?
2 varme forslag til sommerfest på firmaet
Lad os da nappe nogle helt konkrete forslag til firma sommerfest temaer. Det kræver ofte ikke meget planlægning at holde et firmaevent i helt anderledes – og varme – omgivelser end de sædvanlige.
Du kan skrue på de helt rigtige knapper, når der skal arrangeres en super sjov sommerfest før sommerferien.
Mexico-tema – På med sombreroen og frem med tequilaen
Et mexicansk tema rummer faktisk alt det, man har brug for, hvis man vil holde en sjov og varm sommerfest på firmaet. Alt med hensyn til mad, drikke, pynt, udklædning og musik kan fås i dette tema.
Mad og drikke til en Mexico fest
Alle kender til tacos og tequila. Man kan godt servere en mexicansk middag til sommerfest på firmaet.
- Hvis man først går på opdagelse i mexicansk mad og opskrifter, så løber tænderne hurtigt i vand. Der er rigtig meget godt at vælge imellem, når man dykker ned i de lækre sager.
- Baren kan sagtens komme til at bestå af andet end tequilas. Der er et helt udvalg af mexicanske drinks at vælge imellem. Og så drikker man altså også traditionelle øl i Mexico!
Mexicansk Pynt
Der er masser af mexicansk pynt at komme efter, som ikke behøver at koste alverden. Man kan godt selv designe en del af det – resten kan man jo bestille hjem udefra.
Det drejer sig om at sætte en stemning, som ikke er til at tage fejl af. Pynt kan ikke undervurderes i den sammenhæng – uanset hvor fjollet det så end måtte være. Et væld af mexicanske flag må være et minimum.
Mexicansk udklædning
Det er bare ikke rigtig en mexicansk sommerfest, hvis der ikke er deltagere klædt i poncho, sombrero og farvestrålende kjoler. Man kan jo se, hvad man har hjemme i klædeskabet. Ellers er der også god mulighed for at bestille kostumer udefra.
Kun fantasien sætter grænser!
Mexicansk musik til firmafesten
Mad og drikke – tjek.
Pynt og udklædning – tjek.
Så mangler der kun en passende playliste med mexicanske toner for at gøre temaet fuldendt. Det er dog nok de færreste, som er særligt velbevandrede på den mexicanske top 10.
Spotify (eller anden streaming) og YouTube gør det heldigvis nemt at få festlig mexicansk musik ud af højttalerne. Der må være en blandt festudvalget, som har en betalt konto, så man slipper for de irriterende reklamer. Man kan vælge, at der skal være en DJ til festen – ellers kan man bare lave sin egen playliste.
Hvis man hyrer en DJ udefra, hoster det naturligvis penge. Dette er dog også en garanti for, at der bliver styr på musikken, når dansegulvet åbnes senere på aftenen.
Søg fx efter “Mexican Fiesta” – “Mexican Party” eller “Mariachi Songs” for at finde det helt rette lydtapet til en hed og uforglemmelig sommerfest med dine kollegaer.
Nu kan det nok være, der er lagt i kakkelovnen til fed mexicansk fiesta!
Studentertema til sommerfesten – Oplev de glade studenterdage igen!
Alle, som har prøvet at blive studenter, vil nok give deres højre arm for at opleve det hele én gang til!
Så hvorfor ikke omdanne firmafesten til en studenterfest med alt, der hører sig til? De fleste har jo nok stadig deres studenterhue liggende og samle støv et eller andet sted alligevel. Dem, som aldrig fik huen på, må låne sig frem.
Kongespil, stigegolf, rundbold, frisbee, ølbowling, ølstafet, kævle og beer pong er eksempler på aktiviteter til studenterfester, som der for alt i verden ikke må mangle.
Mad og drikke – studenter sommerfest
Det er egentlig meget valgfrit, hvad man ønsker at servere til en studenterfest. Man kan gøre det formelt – eller dække op som om, der kommer en samling fulde studenter forbi i deres studentervogn lige om lidt.
Skal det være pindemadder eller frit valg fra grillen – det bestemmer man helt selv. Men her får du nu alligevel 8 perfekte snacks til studenterfesten – velbekomme!
Pynt til festen
Studenterdagene er en festlig tid. Derfor skal der naturligvis pyntes op med flag, guirlander, konfetti osv. Der findes flere steder på nettet, hvor man kan købe pynt til både blå og røde studenterfester.
Udklædning – studentertema
Studenterhuen er et klart must – uanset hvilken farve den så har. Herudover er skjorter og hvide kjoler noget, man ser hos de fleste nyudklækkede studenter.
Måske skal hver deltager ved festen have til opgave at designe et kostume, som ligner ens oprindelige studentertøj mest muligt? Der skal kigges på gamle fotos og lysbilleder.
Musik til firma sommerfesten med studentertema
Studenter hører jo nutidens største hits på fuld udblæsning. Derfor kan der være god idé i at have et årstal for, hvornår studenterfesten finder sted.
“Studenterfest år 1986” vil være ganske let at finde musik til. De største danske og udenlandske 80’er-hits vil danne en festlig ramme – både under og efter middagen, når dansegulvet skal fyldes op. Et band med en passende setliste vil være prikken over i’et. Måske kan man endda få musikerne til at tage studenterhue på!
Og så kan alle firmaets ansatte tage en tidsmaskine tilbage til festlige studenterdage uden bekymringer.
Nu har du fået inspiration til et par varme sommerfesttemaer. Ved at følge samme fremgangsmåde er der masser af andre mulige temaer at vælge imellem.
Idéer til flere temaer til jeres firma sommerfest:
- Tyrolerfest – Oktoberfest midt om sommeren
- Hawaii-tema – Hula Hula-skørter og farvestrålende skjorter ad libitum
- Fodboldfest – Fodboldtrøjer, ansigtsmaling og fællessang for alle
- Strandtema – Sand under fødderne og muslingeskaller på bordene
- Havefest – Tag en slapper på tæppet eller vær med til endnu et spil kroket
Find selv på flere temaer, nu hvor vi er så godt i gang!
Optakten – Skab begejstring og få så mange med som muligt (Trin 2)
Det gode festudvalg sørger for at bygge en stemning op på forhånd. Hvis alle glæder sig spændt til den kommende firmafest, sommerfest eller julefrokost, er der meget større chancer for, at eventet bliver en kæmpe succes.
Primært handler det om at sikre en høj deltagelse, og det sker, hvis det er en fest medarbejderne og kollegaerne bare ikke vil gå glip af.
Derudover gør det også en kæmpe forskel for festen, om gæsterne ankommer med et smil på læben og stort overskud – eller om der er skepsis omkring eventet.
Men hvordan bygger man så lige den perfekte hype omkring en firmafest op?
Læs videre her – der er effektive midler, man kan tage i brug.
Send invitationerne ud i god tid
Det er alfa og omega at huske at invitere gæsterne i god tid. Der skal jo gerne dukke så mange kollegaer som muligt op til firmafesten.
Folk har generelt mange ting i kalenderen – invitér derfor hellere før end siden. En frist for svar udbedes er også rigtig smart. Så ved man nemlig tidligt hvor mange gæster, man kan regne med.
Invitationen kan også bruges til andet end blot at få dato og tidspunkt ind i folks kalender.
Sådan skriver du en motiverende invitation
En forrygende firmafest tager faktisk allerede sin begyndelse ved den indbydelse, de ansatte modtager. Her får man nemlig mulighed for at tease om arrangementet og skabe en hype.
Det gælder om at afsløre lidt om, hvad der skal ske – endelig ikke for meget. Men nok til at det er en firmafest, man på ingen måde ønsker at gå glip af.
Hvis der er et overordnet tema, kan man nøjes med at vise en flig af det vha. billeder i invitationen:
- En kaktus og sombrero kan give associationer til et mexicansk tema
- En tyrolerhat og stor fadbamse giver mod og lyst til klassisk tysk bierstube-stemning
- Roulette og raflebægre sætter gang i casino-stemningen
Den gode invitation til firmafest skal være motiverende i sig selv. Der skal skabes snak ved kaffemaskinen om, hvad festudvalget mon har i ærmet denne gang.
Hold det hellere enkelt end en længere smøre – dog med alle de nødvendige praktiske informationer.
Få skabt hype omkring eventet
Hype kan også skabes på andre måder end gennem din invitation.
Der kan fx pyntes en smule op på firmaet engang imellem i smug:
- Pludselig står der en kaktus (af pap) i hjørnet af kantinen
- Det skaber opmærksomhed og spænding, når tyske schlagere lyder fra højttalerne under frokosten
- Festudvalget kan også møde op på arbejde i påfaldende ens påklædning – tænk selv tema ind
En hype skabes ved at bygge en stemning op på forhånd. Det er ofte de små og finurlige ting, som virker. Noget, som kan bryde hverdagen på firmaet og skabe et godt grin er værd at gå efter.
- Hvad med at producere en TV-trailer til eventet? Det er ganske let at klippe et enkelt minuts video sammen og sende ud via det fælles firmanetværk. Og så er det hylende skægt for festudvalget at stå for.
Firmafestens underholdning og aktiviteter – Sådan bliver stemningen helt i top (Trin 3)
Hvis du planlægger at firmafesten skal blive uforglemmelig, så skal der underholdning og aktiviteter til. Det kan i sagens natur dreje sig om alt muligt forskellige. Vigtigst af alt er det, at det passer ind i festens overordnede rammer og tema.
Lad os se på, hvordan man skal sørge for firmafest underholdning og aktiviteter.
Alle kan blive enige om, at der skal være god mad og drikke til enhver fest. Det, som huskes allerbedst er dog, hvis der er underholdning til firmafest og firmafest aktiviteter som en del af arrangementet.
Firmafest aktiviteter, der sætter gang i festen
Den gode arrangør sørger for firmafest aktiviteter, som en del af programmet for at aktivere selskabet. Det styrker sammenholdet og følelsen af fællesskab på arbejdspladsen, når man kender hinanden for andet, end hvad der har med det daglige arbejde at gøre.
Ofte vil sjove aktiviteter der er gået forud for festen sætte stemningen for resten af eventet. Særligt er det idéelt med aktiviteter til firmafesten, hvis det er tiltænkt at arrangementet starter allerede om eftermiddagen eller er et heldags event. Her er festen oftest om aftenen
Hvad der præcis passer ind til jeres firmaevent, afhænger af hvem deltagerne er. I næste afsnit vil vi præsentere dig for gode forslag og idéer til aktiviteter, som samtidig også vil skabe teambuilding til firmafesten.
Teambuilding til firmafest og idéer til sjove aktiviteter
Der er god synergier at hente hvis firmafestens aktiviteter er en form for teambuilding.
De fleste tænker nok aktiviteter som rundkredslege, stikord på post-its og tovtrækning eller klassiske samarbejdsøvelser.
Men teambuilding kan sagtens også bare være sjove, spændende og gode oplevelser man deler sammen.
Teambuilding aktiviteter kan være alt mellem himmel og jord, hvor kollegaerne samarbejder og har en fælles oplevelse.
Der så mange muligheder for spændende idéer til teambuilding aktiviteter, at det bliver helt svært at vælge!
Her på Funguide kan du benytte dig af vores udvalg af idéer til events og aktiviteter til firmafest og teambuilding.
Prøv lige at tjekke disse forslag til teambuilding ud:
- Wildlife Cooking: Tænk “Nak & Æd” – og skru så lige op for gourmetoplevelsen og hyggen!
- Teamchallenge: Referencelisten er lang og indeholder en perlerække af landets største virksomheder og offentlige organisationer.
- Stormester challenge: Samarbejd med dit hold på forskellige sjove udfordringer
- Chainreaction: Byg en kædereaktionsmaskine – det virker kun hvis de forskellige hold samarbejder.
- Teambuilding Olympics: Selv hvis I er helt og aldeles u-sporty, kan I nu opleve suset og den olympiske ånd sammen – uanset hvor i landet, I befinder jer.
Find hele Funguides katalog af teambuilding aktiviteter lige her: Idéer til teambuilding aktiviteter
Hvis man går til økonomiafdelingen i håb om støtte til eventet, er det vigtigt at fokusere på begrebet “TEAMBUILDING” – hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Ingen moderne virksomheder vil være bekendt at gå ned på aktiviteter, der ryster kollegaerne sammen.
Samtidig viser undersøgelser, at teambuilding kan læses direkte på bundlinjen i firmaets regnskaber.
Det sker ved at få skabt et sammenhold blandt medarbejderne som øger deres produktivitet, resultater og arbejdsglæde.
Så der er virkelig alle mulige gode grunde til ikke at spare på budgettet til teambuilding aktiviteter!
Skulle det alligevel ske at Magda i økonomi ikke kan se fidusen i den slags HR snak – så kan du med fordel se vores artikel omkring 25 gode og billige teambuilding øvelser
Underholdning til firmafest kan give en uforglemmelig aften.
Når dagens aktiviteter er godt gennemført og det er tid til festen om aften, så skal der nogle andre aktiviteter og underholdning til.
Her kan man som arrangør virkelig gøre noget for, at det bliver en firmafest, der skriver sig ind i historien.
Idéer til underholdning er ikke svære at finde – men udfordringen ligger oftest i at matche idéerne og ambitionerne med budgettet.
Derfor præsenterer vi her idéer til firmafest underholdning til tre forskellige budgetter.
Underholdning til firmafest på lavt budget, der sætter en formidabel stemning
Det behøver ikke koste kassen at holde en god firmafest – Det behøver ikke nødvendigvis dreje sig om at booke et festband, der koster en formue.
Underholdning og aktiviteter til en firmafest behøver faktisk ikke koste alverden. Det sjoveste er ofte, når festens deltagere selv er med til at stå for underholdningen.
Man kan sagtens stå for en fed fest uden det store budget i ryggen. Faktisk er DIY-fester ofte nogle, der huskes særligt godt – netop fordi selve processen med at skabe festen fra bunden også er yderst festlig i sig selv!
Tænk over, om der skal quizzes til firmafesten – måske er en Kahoot-quiz svaret?
Eller hvad med hjemmelavede sange, der indeholder linjer om bemærkelsesværdige ting og sager vedrørende firmaets ansatte? Der skal altid være plads til humor og gode grin til firmafesten!
Man kan også sagtens selv stå for billige aktiviteter, som kan være nok så velegnede til at bringe kollegaerne på arbejdspladsen sammen.
Festlege for alle aldre til firmafesten
Firmafest er også tid til festlege af mange forskellige slags. Der er mange at tage af, så det er egentlig bare om at vælge og vrage fra det store udvalg af festlege.
Festudvalget kan planlægge legepauser, så eventet kommer til at indeholde andet end middag og smalltalk. Der kan være tale om festlege både før, undervejs og efter maden. På den måde vil stemningen helt naturligt ramme loftet, når festen bliver mere løssluppen og musikken begynder at spille op til dans.
Man får simpelthen til opgave at lege – gerne i mindre grupper. Det kan så være, man skifter festleg undervejs, så alle får prøvet de forskellige festlege.
Limbo
Ja, hvorfor egentlig ikke bruge denne klassiske festleg? Hvem kan egentlig bøje mest bagud i ryggen? Der kræves bare et kosteskaft og limbo-musik på anlægget – så kører det!
Nedenstående video er limbo for viderekommende – mindre kan gøre det til jeres fest.
Margretheskål
Egner sig perfekt til mindre grupper af selskabet. Man skriver en masse sedler med navne på personer. Herefter skal man i par gætte, hvem der der blevet trukket op af skålen.
Runde 1 er nem nok. Her må man nemlig beskrive personen helt frit – uden at nævne navnet naturligvis.
Runde 2 er straks sværere. Nu må man kun beskrive personen på papiret med ét enkelt ord.
I runde 3 skal der mimes. Det er gerne her, det bliver rigtig morsomt at være med!
I tvivl om reglerne til denne festleg? Se nedenstående video for en gennemgang.
Byg det højeste tårn – af alverdens remedier
Super simpel underholdning, hvor selskabet deles op i mindre grupper. Nu gælder det om at være kreative. Der skal bygges tårne så høje som muligt – af forskellige materialer.
Det bliver skægt at følge, hvem der kan nå helt op til loftet med fx mælkekartoner, post-its, kuglepenne, tarteletter osv.
Quiz jer vej til den gode stemning til festen
Der kan quizzes på mange forskellige måder til firmafester. Spørgsmålene kan handle om alt mellem himmel og jord. Det ses dog ofte, at man skal svare på noget, som har relation til arbejdspladsen. Eller også kan man gå efter at gøre det hele så fjollet som overhovedet muligt.
Tip en 13’er
I gamle dage handlede det om at gætte udfaldet af i alt 13 fodboldkampe – 1, x eller 2. Der er altså tre svarmuligheder, når man skal tippe en 13’er.
Eksempel: “Hvad er chefens yndlingsparfume? 1 – Armani. X – Hugo Boss. 2 – Dior.”
Bagefter samles tipskuponerne ind, og det bliver spændende, om nogen har formået at ramme 13 rigtige.
Kahoot gør quizzer lette som en leg
Det hele ligger faktisk serveret inde på Kahoot, hvis man ikke har tid til at lave sine egne quizzer. Der kræves en skærm, hvor alle gæster kan følge med på samme tid. Herefter taster man blot quizzens kode ind og vælger sit brugernavn – så er man klar til at dyste mod sine kollegaer om alle mulige forskellige emner.
Man man naturligvis også lave sin helt egen quiz i Kahoot-format.
Gæt en sang
Her skal der dystes i hold. Alle hold får en genstand, som laver en lyd. Når man vil byde ind med et svar, er det bare med at gøre opmærksom på sig selv. Trut i hornet. Blæs i fløjten. Slå i grydelåget osv.
Og hvad skal man så gætte?
Jo, det drejer sig om at give titlen på den engelske sang, der er blevet oversat til dansk. Først til mølle.
“Først var jeg bange, jeg var forstenet. Jeg blev ved med at tro, at jeg aldrig kunne leve uden dig ved min side …”
Rigtigt svar: “I Will Survive” 🙂
Andre forslag til billige festlege som sjov underholdning:
- Bryd barrieren-bingo – man lærer sjovt facts om hinanden. En øvelse, der virkelig kan sætte gang i samtalerne ved bordene. Og de handler IKKE om arbejde!
- Minefeltet – hylende skæg udendørs aktivitet. Her lærer man at stole på hinanden med bind for øjnene. En øvelser, hvor man lærer at lede hinanden sikkert på vej.
- Fejr jeres fejltagelser – det kan være problematisk at begå fejl på arbejdet, men her hylder man ligefrem de fejl, der begås. En virkelig sjov øvelse, hvor det bliver svært ikke at komme i godt humør.
Underholdning til firmafest med medium og stort budget
Forskellen mellem underholdningen på det medium budget adskiller sig som regel ikke i idéerne, men mere hvor mange af idéerne der bliver udført og fra hvilken hylde underholdningen købes.
Det er lidt forskellige priser alt efter om det er Anders Matthesen der hyres ind, eller om det er en upcoming standup komiker.
I kategorien af underholdning til firmafest ser man typisk:
- Tryllekunstnere
- Live musik
- Standup komikere
- Latterkursus
- Cirkus og gøgl
Budgettet kan hurtigt få ben at gå på, og ovenstående underholdning er som regel mest muligt for virksomheder af en hvis størrelse, hvis man skal en entertainer og standup kommiker ud.
Til mindre virksomheder som gerne vil have oplevelsen fra ovenstående kategorier, men ikke har budgettet kan man overveje at købe billetter til en standup comedy klub eller koncert sted, hvis man kan finde noget i nærheden på datoen.
Her ses Linie 3 på et firmajob med en underholdende sang om netop firmafesten.
Underholdning til julefrokosten – 3 klassiskere
Til forskel fra firma sommerfest, så følger en julefrokost traditionelt en mere klar drejebog og er en nemmere firmafest at planlægge. Julen er traditionernes tid, hvorfor klassisk julemad og drikke naturligt indgår i festen.
De gode julefrokoster indeholder noget ud over alt det traditionelle indhold. Der er klassiske julelege og aktiviteter – og så er der dem, man burde have opdaget noget før!
Julen er ikke kun gavernes tid. Det er også højtid for spil og leg, når mørket falder tidligt på udenfor. Vil man gøre noget godt for sin julefrokost på firmaet, så skal der sjove indslag og underholdning til julefrokosten.
Find også inspiration i følgende 3 friske forslag:
Pakkelegen – Alle gæster medbringer en sjov gave
En julefrokost uden pakkeleg er ingen rigtig julefrokost. Reglerne er simple:
- Alle gæster medbringer en sjov – og billig – gave. Den skal naturligvis være pakket ind. Den skal også kunne ligge på bordet.
- Man skiftes til at kaste én – eller flere – terninger. En 6’er betyder, at man må vælge en pakke fra bordet.
- Når alle gaver har fundet vej til legens deltagere, er det slut for første runde.
- Der sættes et stopur i gang. Hverken for kort eller for lang tid. 10 minutters tid er som regel passende.
- Nu skiftes man igen til at slå med terningen. En 6’er betyder, at man må ‘stjæle’ andres pakker.
- Når uret ringer er legen slut, og man pakker sine gaver op. Det man kæmpede for kan vise sig at være noget ganske andet, end man håbede på.
Pakkelegen kan deles op i flere separate spil, hvis det drejer sig om et stort selskab. Det er en social og løssluppen leg, som altid sørger for god underholdning. Bagefter kan man more sig over de ofte ubrugelige gaver!
Pakkeleg kan også spilles udenfor julesæsonen – her til et hyggeligt Halloween event.
Opgaver under tallerkenen
En klassisk dansk juleleg, som let kan gribe om sig. Alle gæster får én eller flere opgaver, som står skrevet på en seddel, der ligger under tallerkenen. Det kan både dreje sig om praktiske opgaver – eller noget, der skal få stemningen helt op at ringe til festen.
Forslag til, hvad der kan stå på sedler under tallerkenerne:
- Du har vundet en tjans som opvasker efter middagen. Wuhuuu! Dog ikke alene 🙂
- Sørg for at udbringe rigeligt med skåler og samtidig rose maden til skyerne.
- Vælt din stol hver gang du rejser dig. Undskyld dig med, at du er utroligt nervøs.
- Hold en tale, hvor du ganske diskret beder om en mindre lønforhøjelse.
- Sørg for at alle ved dit bord har noget i glassene – hele tiden!
Det er egentlig kun fantasien, der sætter grænser for, hvad der kan stå på sedlerne. Med en fast bordplan kan man selv bestemme, hvem der får hvilke opgaver. På den måde slipper man for at overskride grænser, hvis det er helt tilfældigt, hvor folk sætter sig.
Julequiz – Måske som Kahoot
Julen er også quizzernes tid. Derfor skal det selvfølgelig komme an på en prøve, hvem af firmaets ansatte, der ved mest om givne emner. En julequiz kan laves som en Kahoot, hvis der er storskærm til rådighed. Her er den store fordel, at alle kan byde ind på samme tid via deres mobiltelefoner.
Idéer til julequiz:
- Årets gang på firmaet. Seriøse og knapt så seriøse spørgsmål om alt, hvad der har fundet sted på firmaet i det forgangne år. Tænk både sjove episoder, regnskaber og bommerter ind.
- Jul i hele verden. Firmaet dyster på paratviden i forhold til juletraditioner i andre lande – gerne de mere spøjse af slagsen.
- Julesange. Hvem kan afslutte linjer fra kendte – og mindre kendte – julesange. Selskabet kan eventuelt deles ind i hold og byde ind efter tur.
Man kan finde færdige quizzer eller lave dem selv. ‘Årets gang på firmaet’ er en sikker vinder, hvor der kan rippes op i mange sjove episoder, som ikke bør gå i glemmebogen.
Der er mange sjove muligheder for firmafest aktiviteter til en julefrokost.
Find sted – Hvor skal firmafesten holdes henne? (Trin 4)
Hvor festen skal afholdes, må naturligvis på plads tidligt i processen. Det har kæmpestor betydning, præcis hvor festen afholdes, så der er alle mulige gode grunde til at overveje lokationen nøje.
De ydre rammer for firmafesten har rigtig meget at sige. Der kan være mange fordele ved at afholde festen væk fra firmaets lokaler. Men det er absolut også muligt at pynte de vante rammer, så de ikke ligner noget fra hverdagen.
Festudvalget skal beslutte sig for følgende ting:
- Skal festen foregå ude af huset eller på firmaets adresse?
- Skal eventet kun starte eller slutte væk fra firmaets adresse?
- Skal man kunne overnatte efter festen?
Der er gode muligheder for at afholde firmafest ude af huset. Book fx festlokaler med dertilhørende overnatning – på den måde er der ingen, der skal køre hjem efter middagen.
Det kan have sin charme at holde firmafesten et andet sted end i lokalområdet, men det øger selvfølgelig planlægningen og budgettet, da der så også skal sørges for transport og evt. overnatning.
Uanset om festen afholdes på Sjælland, Fyn eller i Jylland, så kan der bookes underholdning udefra. De største byer i Danmark – København, Aarhus, Vejle, Odense eller Aalborg og resten af Nordjylland rummer selvfølgelig mange muligheder for at leje et festlokale, hvis det er den vej, man vælger at gå.
Firmafest på virksomheden – Pynt firmaets lokaler godt op!
Det gælder om at sørge for de rette rammer til festen. Hvis man afholder firmafest i den sædvanlige kantine eller frokoststue, så skal der pyntes op til den helt store guldmedalje.
Uden pynt går der lidt for meget hverdag i festen.
Præcis, hvordan der skal pyntes op afhænger naturligt nok af arrangementets tema.
Hvis firmafesten afholdes uden et decideret tema, kan man sørge for klassisk og festlig pynt. Hvide duge, foldede servietter, blomster på bordene m.m. Endnu mere festligt bliver det, hvis der også er farver og glimmer til stede.
En diskokugle går man sjældent galt i byen med. Så får man ligesom et varsel om, hvad der venter senere på aftenen.
Man kan spare mange penge på at afholde festen i firmaets egne lokaler. Nogle af de sparede kroner kan så passende gå til pynt og glitter, som gør lokalet så festligt som muligt.
Firmafest ude af huset og evt. med overnatning
Der kan være mange fordele ved at holde firmafest væk fra firmaets adresse. Man kommer herved til at se hinanden i andre rammer end de sædvanlige, hvor rammerne også er indrettet efter at der skal være hygge og fest.
Det vil give firmafesten et helt unikt skær over sig, hvis man som kollegaer mødes og hygger sig i nye omgivelser.
Derudover kan man også betale sig fra pynt, borddækning og rengøring efter festen.
Hvis der tilmed er mulighed for overnatning, er der nærmest ingen begrænsninger i forhold til, hvor festligt det kan blive. Ingen skal tænke på at holde promillen nede eller være hjemme til sengetid.
Man samles også til morgenmaden og kan “evaluere” aftenens begivenheder – det er noget der styrker sammenholdet.
Mad og forplejning til firmafesten (Trin 5)
Mad og drikke spiller en meget vigtig rolle – både til julefrokost på firmaet, private fester og til sommerfesten.
For mange er god mad og drikke er den halve fest. Mens den for andre mere vil handle om at få fyldt energi på depoterne.
Samtidig kan forplejningen hurtigt fylde rigtig meget i dit budget.
Så hvor meget du skal vægte maden til din fest?
Det handler her meget om, hvordan fordelingen af gæsternes præferencer er. Og så prøve at ramme et niveau hvor de fleste er glade.
Man skal dog altid huske at et godt måltid er samlende for mennesker og sætter den gode stemning, hvor snakken flyder let.
Desværre kan man også lave fejl ift. maden, så man får den stik modsatte effekt. Særligt hos dem som sætter maden højt.
Her er 3 ting du bør undgå:
- For lav madkvalitet. Hvis maden ikke er veltilberedt eller lavet af for dårlige råvarer – så kan det hurtigt blive samtaleemnet og der kan brede sig en negativ stemning.
- Sørg for at have nok – intet kan gøre spisende gæster så utilfredse, som hvis de ikke er mætte.
- Ikke at have mad til gæster med særlige behov (Veganere, religiøse præferencer, allergikere etc.) – Dette punkt er dog det muliges kunst.
Pkt. 3 er som skrevet en svær størrelse, da hvis alle skal tilgodeses lynhurtigt kan havne med et meget bred madudvalg og det kan koste meget ekstra tid og penge for at tilgodese et mindretal.
Meget er dog vundet ved at man som arrangør er klar over hvilke særlige behov, der vil være til stede til festen og hvor stor en andel af gæsterne der har disse. Tit kan man vælge nogle retter, som kan ramme de fleste og nogle sideretter, der får “de sidste” med.
Så for at opsummere, så er maden vigtig – men også en svær størrelse at håndtere helt korrekt særligt hvis man budget begrænsninger.
Heruden har vi dog samlet et par konkrete forslag til hvordan maden kan håndteres.
Let forplejning og snacks til firmafesten
Man kan slippe for meget bøvl og planlægning og spare mange penge, hvis firmafesten afgrænses til eftermiddagen og ligger mellem frokost og aftensmad. Eller invitér gæsterne til efter aftensmad og lav et brag af en fest.
Sørg til gengæld for rigeligt med snacks og let forplejning som sandwiches, canapeer, minipizzaer etc. så gæsterne hele tiden holder sig mætte.
De her løsninger er ikke så velegnede til en julefrokost, men virker fint til en sommerfest og andre former for firmafester.
Stå selv for maden eller hyr catering – gør det til en hyggelig teambuilding indsats
DIY – Do It Yourself! er den bedste måde at få sparet på budgettet.
Men det kan også blive surt for gæsterne, at der er praktiske opgaver istedet for at man bare kan nyde festen. Derudover så kræver det at nogle af gæsterne kan lave mad ellers læner man sig hurtigt ind i en katastrofe.
Ellers kan man gøre det til en teambuildingopgave hvor man deler festens gæster ind i hold ift. borddækning, tilberedning af mad, afrydning og opvask. Det kræver dog at man ved, hvem der kan hvad.
Catering udefra gør det hele meget lettere, hvis ikke man ønsker at stå for madlavningen selv. Her kan man selv vælge præcis, hvad menuen skal bestå af, hvor mange der skal være mad til – og hvornår catering maden skal ankomme.
Ofte vil det være nemmest at anrette til buffet og det vil også oftest være et hit, så folk nøjes med at tage det de kan lide.
Man får maden leveret i kasser, som tilmed holder på varmen. Her skal man kun tænke på at anrette maden og risikoen for at madlavningen slår fejl er meget mindre.
Selvom man får catering til firmafesten, skal man selv stå for borddækning, afrydning m.m. Det er altså ingen mirakelkur i forhold til det praktiske arbejde, som hører med til at holde fest.
Hvis man vil gør det selv vejen ift. maden, så skal man fra festudvalgets side lægge flere kræfter i skabe motivation og sætte en fed stemning, så det ikke bliver for surt: Sørg evt. for en ordentlig hyldest og måske lidt præmier for indsatsen, så glider det hele lidt lettere ned.
Et andet godt greb, hvor man sikrer kvaliteten af maden, er, at man kan kombinere teambuilding med madlavningen – ude af huset! Tag da på kokkeskole hele firmaet – så får en fantastisk oplevelse, god mad, teambuilding og man får slået mad og aktiviteter sammen. Kokkeskoler er dog ikke nogen billig løsning.
Se Funguide forslag til teambuilding med madlavning her:
Firmafest på restaurant
En tur på restaurant skal heller ikke underkendes. Her slipper man for alt bøvlet og alle kan blot sætte sig ned og spise godt og slappe af. Her skal man hverken tænke på borddækning, madlavning, pynt eller opvask.
Prisen kan dog lynhurtigt løbe op ift. både mad og drikkevarer.
Alkohol og fest? – Hvor meget alkohol er passende? (Trin 6)
Danske firmafester har traditionelt handlet meget om indtag af alkohol. Men bør man egentlig have med sine tanker, at der ikke bør drikkes FOR meget til firmafesten.
Alkohol kan skabe drama. Din firmafest skal netop skabe grobund for et bedre arbejdsmiljø – og IKKE konflikter opstået som følge af for stort alkoholindtag blandt visse af festens deltagere.
Så hvor går den skarpe grænse egentlig? For alkohol er jo et effektivt middel til at løsne stemningen. Det får helt sikkert også folk ud på dansegulvet, som ellers aldrig vover sig derud.
Hvad er for og imod indtag af alkohol (en del af det) til firmafesten:
Gode grunde til at servere alkohol til firmafesten:
- Alkohol giver generelt en løssluppen og uformel stemning
- Alkohol kan nedbryde grænser, som gør, at kollegaerne lærer nye sider af hinanden at kende
- Alkohol er helt sikkert med til at få flere ud på dansegulvet og med til firmafest aktiviteter
Alt er naturligvis med måde. Det kan også medføre uheldige episoder, når indtaget bliver for stort. Det er således en hårfin grænse, der går mellem en løssluppen stemning og decideret drukfest. Derfor holder flere og flere virksomheder igen med alkoholen, når de inviterer til firmafest.
Gode grunde til at passe på med alkohol til firmafesten:
- Alkohol kan være medvirkende til drama, konflikter og personalesager – fx i MeToo-kategorien
- Alkohol kan gøre, at medarbejdere får overskredet deres grænser til firmafesten
- Alkohol kan opdele festen i dem, der drikker sig fulde – og dem, som ikke drikker
Som arrangør af firmafester bør man altså virkelig tænke sig om.
Vi anbefaler at man kun langsomt optrapper serveringen og man kan styre meget ift. hvad der bliver serveret. Alkohol indtaget går langsommere hvis der i starten af festen kun serveres vin og øl i moderate mængder.
Senere kan festen blive givet fri for dem, som er med på den. En firmafest har sjældent godt af, at der går alt for meget alkohol i den på et tidligt tidspunkt.
Hvis alkohol skal være en del af festen, så er der også en del aktiviteter, som er oplagte til firmafesten, sommerfesten og julefrokosten.
Hvad med en tur på cocktailbar med dertilhørende cocktailkursus? Det kan nærmest ikke undgå at blive helt utroligt festligt fra start til slut:
Se Funguides forslag til Cocktailkurser: Cocktailkursus
Foto: // Man kan tilbyde et cocktailkursus som teambuilding
Derudover er smagninger af forskellige former af drikkevarer også et hit til firmafesten:
Se Funguides forslag til forskellige smagninger her:
Og hvis du skal have alkohol med til festen – så husk at komme forsvarligt hjem 🙂
Vurdér risikoen – En fest skal være sjov for alle (Trin 7)
Som firma kan man let rende ind i problemer i forhold til MeToo og krænkelsessager. Alkohol og firmafester medfører risici, som man skal være opmærksom på.
Og hvad kan man så gøre for at forebygge det problem?
Jo, man kan under alle omstændigheder have en drejebog klar i forhold til uheldige sager. Det skader da heller ikke på forhånd at opfordre til bare nogenlunde god ro og orden – med et glimt i øjet, naturligvis.
Grænser bliver nedbrudt, når alkohollen gør sit indtog – og musikken spiller – sådan er det bare. Men det medfører absolut også en risiko for, at nogle ansatte kan få deres grænser overskredet med længder – eller ligefrem føle sig krænket.
Det er en hårfin dans at holde en politisk korrekt firmafest. Det er i hvert fald noget, som mange arbejdspladser bekymrer sig om. Det gælder om at være på forkant med det meste – så har man da gjort sig nogle tanker om problematikkerne.
Kender man som leder sine ansatte, ved man godt, hvor grænserne går. Men som aftenen bliver til nat, kan det godt være svært med situationsfornemmelsen for nogle festaber!
Forkæl lige dig selv med DRs Løvens Bules satire omkring den klassiske julefrokost, og hvorfor den er blevet umoderne:
Den ultimative firmafest – Godt forberedt er halvt fuldendt
Godt begyndt er som bekendt halvt fuldendt.
Den gode firmafest, sommerfest eller julefrokost holder ikke sig selv. Der skal planlægning til for at få musikken til at spille, så fuglene synger.
Men faktisk behøver man ikke sætte hele arbejdsuger af til planlægning af firmafesten. Hvis man deler opgaverne ud og går struktureret til værks, er det en overkommelig størrelse at være festarrangør.
De indledende trin er vigtige. Man kan med fordel lægge sig fast på festens rammer på et tidligt tidspunkt. Herefter bliver det meget lettere at få brikkerne til at passe sammen.
Du kan anvende søgefunktionen her på siden til at blive inspireret. Der er rigtig mange konkrete forslag til teambuilding og firmafest aktiviteter.
Se Funguides katalog af forslag til aktiviteter til firmaarrangement og teambuilding her
God fornøjelse!
Faq om Firmafest, Sommerfest og Julefrokost
Vi har samlet en række svar på de mest stillede firmafest spørgsmål:
Hvor skal firmafesten afholdes?
Firmafesten kan holdes i virksomhedens lokaler, ude i byen eller endda med overnatning.
I vores guide til den perfekte firmafest gennemgår vi de forskellige muligheder.
Hvad koster en firmafest?
En god firmafest kan gøres meget billigt, men kan også nemt komme op og koste adskillige tusinde pr. deltager.
Vi gennemgår hvordan du får mest ud af pengene, så I får et brag af en firmafest.
Hvad kan man lave til en firmafest?
Underholdning og aktiviteterne til firmafesten er det, der går festen uforglemmelig og får rystet kollegaerne sammen på en ny måde.
Vi giver konkrete forslag til aktiviteter og underholdning til forskellige budgetter hvad enten det er en sommerfest eller julefrokost.
Hvad laver man til en sommerfest?
Man hygger sig med sin kollegaer – og her går det hele lidt nemmere, hvis der er planlagt nogle sjove aktiviteter og underholdning.
Vi giver dig mange konkrete tips til forskellige budgetter.
Hvordan arrangerer man den bedste firmafest og sommerfest?
Der er mange faktorer man skal have styr på hvis man vil lave den bedste fest for kollegaerne.
Vi gennemgår de 7 vigtige trin til en succesfuld firmafest, sommerfest eller julefrokost
Hvad kan man lave af underholdning til firmafesten?
Der er mange muligheder. Man kan hyre underholdning udefra eller man kan selv arrangere quiz, festlege og musikalske indslag.
Vi gennemgår hele paletten af muligheder i vores guide til den perfekte firmafest.
Hvad skal der være af mad til firmafesten?
Festen slutter når folkene bliver sultne! Alt efter omstændigheder kan alt fra let forplejning og snacks til 5 retters menu være den rigtige løsning. Det afhænger meget af festens tidspunkt, budget og ambitionsniveauet. Vi gennemgår i vores de forskellige muligheder for at ramme rigtig med maden til firmafesten.